Nytt butikskoncept för 100 fula ankungar

Electrolux har haft ett starkt återförsäljarnät i många decennier och är kända för att ha både slipade säljare och vassa produkter. Electroluxbutiken grundades under 1970-talet och hade som mest över 200 butiker över hela Sverige. När konceptet skulle uppdateras 1995 så blev Electrolux Home lösningen för hälften av butikerna. Oftast de som låg i större tätorter och hade tillräckligt hög omsättning för att orka bära ett franchiseavtal.

LÄS MER

100 butiker på mindre orter

Kvar blev cirka 100 butiker på mindre orter, oftast med mycket mindre resurser och med en vitvarubutik som kombinerades med en annan verksamhet som t.ex. bygghandel eller elinstallationer. Oftast väldigt duktiga och engagerade säljare, men i butiker som hamnade långt i bakvattnet efter Electrolux Home. Bortglömda som den fula ankungen med ett butikskoncept från 70-talet.

Men det visade sig att det fanns stark livskraft i butikerna och att många av dem hade mycket goda försäljningsresultat år efter år. Kunden önskade därför en nysatsning. Och med vår erfarenhet av retailmarknadsföring var vi som klippt och skurna för uppdraget att utföra jobbet. Vi genomförde en analys och tog fram en kommunikationsstrategi för Electroluxbutiken, anno 2013. Arbetet landade via en segmentering av marknaden och fastställandet av två prioriterade segment med några tydliga gemensamma nämnare. Vi kom bland annat fram till att den nya Electroluxbutiken inte skulle vara en butik anpassad för trendkänsliga citymänniskor med hektiskt liv, utan framför allt människor som bor på landet eller i mindre tätorter som sätter ett högt värde i att handla från någon man litar på och därmed relationen med den lokala butiken.

Electrolux Shop är den lilla butiken i det stora sammanhanget. Här finns ett enormt sortiment av vitvaror i alla prisklasser och specifikationer, och förutom det oftast även ett kunnande och utbud i en angränsande bransch. Det är vårt mervärde till målgruppen!

LÄS MER

Från workshop till sjösättning

Efter ett grundligt analysarbete och förankring av strategin inom Electrolux och inom kedjan sjösattes nya Electrolux Shop i augusti 2014. Vi lade stor vikt vid workshops med medlemmar ur kedjan och implementeringsarbetet för att få med alla på tåget. Det nya namnet, profilen och kommunikationskonceptet var mer än välkommet bland återförsäljarna som successivt nu uppdaterar profilen i sina butiker från mörkblått och vitt till Electrolux Shop-cerise. En färg som nu även används i Electrolux-koncernens nya globala profilprogram.  Electrolux Shop var den fula ankungen som blev en svan.

Vårt arbete resulterade i en koncepthandbok som används som guideline i hela kedjan. Här finns allt butikerna behöver veta om det nya profilprogrammet, hur butiken ska skyltas upp eller hur man ska genomföra kampanjaktiviteter. Den gamla hemsidan var förlegad, och därför byggde vi en ny webbplattform efter kedjans behov med ett specialdesignat användargränssnitt, produktdatabas och intranät. Det visade sig även att den beprövade DR-tidningen ger stor effekt på Electrolux Shops marknad, och därför producerar vi åtta olika tidningar per år med ett innehåll av produkter, tips, råd och inspiration som ska tilltala vår målgrupp. Till tidningen följer ett kampanjpaket till butikerna med POS-material och all information för kampanjen som de behöver. Försäljningen lyfte ordentligt för de svanar som redan blivit flygfärdiga.

Vi tackar Electrolux för förtroendet så här långt och ser fram emot nya segrar tillsammans!

LÄS MER