Från uppstickare till marknadsledare

Läkemedelsföretaget Actavis (fr.o.m. 2015 Allergan) bestod i Sverige av 7 personer när vi först träffade dem 2007. De hade då fått en fluorsköljvätska, på skrivbordet, som skulle lanseras på den nordiska marknaden. Konkurrenterna var framför allt jättarna Listerine (McNeil) och SB12 (Meda) med marknadsföringsbudgetar och säljorganisationer som var och en var minst 12 gånger större än Actavis. Till konkurrenterna hörde även det mer traditionella fluorsköljmedel Dentan, med en liten men stabil marknadsandel.

Med vår expertis inom hälsa och retail är den här kunden och typen av utmaningar som skapade för oss. Tillsammans med det lilla men kreativa teamet på Actavis byggde vi strategi och kommunikationsplattform med en tydlig målsättning; att bli marknadsledare. Vi hittade en ledig position mellan de mer kosmetiska varumärkena (Listerine och SB12) med låg trovärdighet och Dentan som via fluortanten och hemsk smak fått en mycket tråkig image. För att hålla ihop kommunikationen över alla marknader arbetade vi fram ett styrmedel i form av en Brand book som beskriver allt från varumärkets kärnvärden, position, grafiska profil och kommunikationsplattform. Allt anpassat för olika skeden i en lanseringsprocess och senare ett förvaltande av varumärket på en lokal marknad.

LÄS MER

Kommunikationsstrategin

Kommunikationsstrategin vid lanseringen byggde på att vinna tandläkarnas hjärtan med ett nytt fräscht uttryck och en produkt med medicinsk trovärdighet. Tandprofessionen blev snabbt våra ambassadörer och starkaste förespråkare. Vi gav professionen och föräldrarna hjälpmedel som Flux-appen, Flux-skolan och serietidningen Fluxarna för att underlätta informationen och för att göra det roligare för framför allt barnen att skölja med fluor och avdramatisera tandläkarbesöket.

LÄS MER

Konsten att skapa ett verb

Huvudmålgruppen, kvinnor 30-45 år, tilltalades både av produktens design, smak och det intagande konceptet med familjen i fokus. Ett delmål var att få målgruppen att använda verbet ”fluxa” när de talar om att skölja med fluor. Därför byggdes lanseringskampanjen efter ett par år på med kampanjtemat ”Har du fluxat idag?” Taglinen blev också titeln på en Facebook fanpage som snabbt kom upp i 11 000 gillare där vi regelbundet fyller på med inlägg med fakta, nya produkter, tips om hur man gör fluorsköljning roligare, hälsotips, recept, tävlingar etc. Här får vi både professionen och konsumenterna att engagera sig i inläggen. Ofta kommenterar tandläkare direkt på konsumenternas frågor och det har blivit ett starkt forum inom branschen.




För att ytterligare bygga ordet ”fluxa” tog vi även fram fem stycken Flux-låtar med olika musikstilar. Refrängen innehåller, i alla versioner, ”Har du fluxat idag?” och blev via radioreklam snabbt en radioplåga som både barn och vuxna sjunger med i eller nynnar på. Låtarna är exakt en minut långa vilket är den tid man ska skölja fluoret i munnen vid varje tillfälle, och det har därför även blivit ett roligt hjälpmedel för föräldrarna när barnen ska ”fluxa” och lyssna på musiken via appen samtidigt.

LÄS MER

80 % varumärkeskännedom

Redan 2010 gick Flux om konkurrenterna och blev marknadsledare. Varumärkeskännedomen har nått upp till otroliga 80 % trots de blygsamma marknadsinvesteringarna. Segertåget fortsätter, och nya produkter lanseras inom ”Flux-familjen”. 2014 lanserades Flux, som tidigare bara sålts på apoteken även i dagligvaruhandeln och blir inom 6 månader det ledande varumärket även där. Ordet ”fluxa” blev, under debatten om ”ogoogelbar”, 2014 uppmärksammat som ett exempel där ett företag insett värdet av att skapa ett eget ord och lyckats sprida det i målgruppen.

Think Happy Thoughts har haft den stora glädjen att vara med på hela denna succéresa. Med allt från strategi, taktik och marknadsundersökningar till kampanjkoncept och produktion av kommunikationsenheter för alla typer av media och ändamål. Förutom tidigare nämnda aktiviteter har vi löpande förstärkt kampanjerna med print-/online-annonsering, film, radioreklam, utomhusreklam, PR, sponsring, events, DM etc. i nära samarbete med Actavis och mediabyrå.

Så nu frågar vi dig. Har du fluxat idag?

LÄS MER