Årets viktigaste kampanj?

NBV är ett studieförbund som får människor att utvecklas tillsammans utifrån sina idéer, intressen och drömmar. Det lät ju nästan som om vi hade beskrivit Think Happy Thoughts. Inte så konstigt att tycke uppstod, och vi fick uppdraget att ta fram en grafisk profil för 2018 års kanske viktigaste kampanj.


Syftet med kampanjen var att få invandrare som anlänt till Sverige under de senaste åren, och fått svensk medborgarskap, att rösta i valet 2018. Studieförbundets olika avdelningar över hela landet kommer att anordna kurser och events där man informerar, utbildar och uppmanar målgruppen att ta tillfället att rösta. Kanske har man inte upplevt demokrati innan, eller har dåliga erfarenheter av val eller politiker. Då finns det mycket att lära och förstå om svensk demokrati.


I arbetet med den grafiska profilen ingår research, analys, idé och produktion, där vi arbetat nära vår uppdragsgivare. Det som sedan levererades var logotyper, tagline, grafiska element, färgpalett och mönster, bild- och illustrationsmanér, typsnitt och en grafisk guideline som beskriver hur den grafiska profilen ska användas. I den visas även olika appliceringar av profilen för en mängd aktuella mediaval, så att NBV kan förvalta vidare profilen på ett enkelt och enhetligt sätt.


Vi är stolta över Sverige, våra nya medborgare och vår demokrati! Vi är också stolta över att ha fått ett så viktigt uppdrag för en ännu viktigare sak. Tack NBV för förtroendet!

LÄS MER