I detta case
Grafisk profil
ARBOGA
Utmaning – en tillgänglig version av Arbogas stadsvapen
Under hösten 2022 fick Think Happy Thoughts i uppdrag att hjälpa Arboga kommun i arbetet med att förnya kommunens grafiska uttryck och anpassa det till det digitala landskapet. I uppdraget ingick även att uppdatera Arbogas unika stadsvapen från 1330. En annorlunda utmaning där vi tvingats tänka kreativt inom strikt givna ramar. Ett uppdrag som krävde precision och koll på heraldiken (läran om vapensköldar).
Lösning – en varsam evolution
Vi påbörjade arbetet med en noggrann och bred research för att skapa en tydlig bild av vilken förändring som var möjlig för att modernisera, men samtidigt ta till vara arv och historia. Vi har sedan arbetat nära kunden i ständig dialog för att nå ett gott resultat. Tre aspekter var mycket viktiga att ta hänsyn till i arbetet med stadsvapnet:
Våra kreativa tankar födde två spår: Revolution eller evolution. Där vi så småningom landade i det senare. En utveckling av det befintliga till något nytt och modernt med särskilda parametrar i åtanke. En finjustering med varsam hand.
Det ursprungliga stadsvapnet var inte helt enkelt att avbilda och använda i alla format. Vi gjorde därför den nya designen något enklare med färre detaljer för att kunna använda det i mindre storlekar samt digitalt i exempelvis appar. Allt för att öka tillgängligheten.
Den nya logotypen är framtagen i dialog med statsheraldikern på Riksarkivet. Logotypen består av ordet Arboga kommun, en vapenbild och en murkrona.
Resultat – lyfter fram kommunen som ett föredöme
Det verkar som att vi har lyckats. Det nya stadsvapnet har hyllats för sin varsamma transformation där det moderniserats till en ny, mer tillgänglig form utan att förlora sitt heraldiska ursprung. I ett pressmeddelande säger den Svenska Heraldiska Föreningen att de ”anser att Arboga har lyckats mycket väl med den nya versionen av stadsvapnet och vill lyfta fram kommunen som ett föredöme.”
Även kommunen själva tycks nöjda med resultatet som är en del av ett större arbete med hela det grafiska uttrycket.
− ”Med det uppdaterade kommunvapnet vill vi visa att vi står stadigt i vår tradition och värnar om vårt historiska arv, samtidigt som vi gör en evolution av kommunvapnet för att möta dagens krav”, säger kommunstyrelsens ordförande Jonna Lindman (M).
Svenska Heraldiska Föreningen anser att Arboga lyckats mycket väl med den nya versionen av stadsvapnet och vill lyfta fram kommunen som ett föredöme.
Henric Åsklund
Svenska Heraldiska Föreningen
Den nya versionen av Arbogas stadsvapen är ett bra exempel på hur vapnets form moderniseras och anpassas för digitala kanaler samtidigt som det heraldiska innehållet behålls. Den är på alla sätt lyckad.
Stefan Bede
Svenska Heraldiska Föreningen
Vapen utan krona
Murkronan är ett tillbehör till vapnet som tillkom i Sverige så tidigt som på 1700-talet. Numera tas den inte med på den registrerade prototypen, men en del av de kommuner som tidigare varit städer, använder fortfarande murkronan som möjligt tillägg.
Självklart måste man få förändra sin omgivning ibland, modernisera den lite. Gör man det dessutom så bra som Arboga så förtjänar man dessutom beröm.
Jesper Wasling
Heraldiker
Driver bloggen Wasling media om heraldik, vapensköldar, härolder och historia
Se fler case
Flex Applications – Bringing order to busy beesProject type
Electrolux Shop - Uppdaterad visuell identitetProject type
Epiroc – Kampanj Parts and ServicesProject type
Maptun – The art of optimizingProject type
Epiroc – Konceptbilder Digital SolutionsProject type
Electrolux och AEGProduktion
Moz Sweden branding för asiatiska marknadenProject type
Canvac – Förpackningar i monokrom 3DProject type
EnvivoKommunikationskoncept
Boka webbplatsProject type
Växande KvinnerstaBranding
Thermia jubileumProject type
Arboga kommun grafisk profilProject type
Kumla – SommarkampanjProject type
BKtech – Join the green switch movementProject type
Pool Store filmProject type
wec360Project type
Pool Store webbProject type
FluxProject type
Electrolux HomeProduktion
EradurSEO
Frederiksbergs LæderhandelDigital annonsering
EyraportenProject type
BrightecBranding
NordanroDesign
Electrolux ShopProduktion
MedborgarskolanProject type
Kumla Bostäder – Film om renoveringProject type
Think Happy Thoughts AB
Olaigatan 21, SE-703 61
Örebro, Sweden
@thinkht
Insikter och inspiration direkt i din mail. Prenumerera på vårt nyhetsbrev!