BUDSKAPSPLATTFORM
En budskapsplattform är när man skapar ett starkt fundament av väl övervägda och genomarbetade budskap till varumärkeskommunikationen. Den består av byggstenar av ord som vart och ett är anpassat för olika sammanhang, och som tillsammans skapar den helhetsbild av varumärket som vi önskar att vår målgrupp ska ha.
I arbetet med budskapsplattformen lägger vi stor vikt vid att analysera de argument som vi vet målgruppen efterfrågar mest när de väljer vår produkt eller tjänst. Vi jämför det med sökdata som vi samlar in från företagets hemsida och digitala annonsering, och analyserar interaktioner med målgruppen via till exempel kundtjänst, sociala medier, säljmöten o.s.v. På så sätt får vi reda på om ni tidigare använt er av de argument som är mest efterfrågade eller effektivast i mötet med målgruppen.
Till detta adderar vi värdeord som placerar er på den önskade position som ni beslutat er för att ta på marknaden i ert strategiarbete. Här resonerar vi hur vi på bästa sätt kan använda oss av det vi vet om målgruppen och bygga varumärkets unika position i deras medvetande.
I den ”verktygslåda” som vi levererar till er med vår budskapsplattform sätter vi upp riktlinjer för bland annat tonaliteten i er kommunikation. Det vill säga vad ni har för ton i olika texter, i videofilmer, poddar eller i kundtjänstsamtal. Är ni kompisen, läraren, experten eller kanske rebellen i den samtalston och ordval som ni använder?
Det som de flesta uppdragsgivarna använder sig av mest är den ”skattkista” av kommunikativa one-liners, rubriker eller meningar som går att återanvända gång på gång i alla tänkbara sammanhang. Till exempel i hemsidans olika rubriker eller bildtexter, i annonser, inlägg i sociala medier, i presentationer, på trycksaker eller mässmaterial. Dessa tar vi fram från den budskapshierarki vi bygger upp anpassade till era identifierade målgrupper eller personas från nulägesanalysen. Om vi får er tillåtelse så A/B-testar vi sedan dessa budskap i digital marknadsföring, och får då veta exakt vilka budskap som målgruppen förstår och är intresserad av att veta mer om.
Hela budskapsplattformen nedkokad till en mening blir er tagline, pay off eller ”slogan”. Kärt barn har många namn. Det blir den viktigaste meningen under en lång tid framöver i er externa kommunikation.
Hemligheten bakom att vara tråkig, är att berätta allt.
Voltaire
Daniel Forneheim
VD, Strategic director, partner
070-575 21 80
fornamn@thinkhappythoughts.se
Är du intresserad av att veta mer om hur du bäst formulerar ditt budskap? Hör av dig till Daniel!
Behöver jag göra massor av förarbete? Hur kommer vi igång? Inga frågor är för små, för stora eller dumma. Skriv till oss så leder vi dig genom hela resan mot nya framgångar.
Think Happy Thoughts AB
Olaigatan 21, SE-703 61
Örebro, Sweden
@thinkht