GRAFISK GUIDELINE / BRAND BOOK

En grafisk guideline skapar struktur och samförstånd

Den grafiska profilen brukar man med fördel sammanfatta i en så kallad brand book eller grafisk guideline, där man tydligt beskriver alla delarna i den grafiska profilen, hur de ska användas och appliceras på olika enheter eller i olika sammanhang. Syftet med den grafiska manualen är att den ska kunna användas av olika kommunikatörer i en större organisation, eller av partners och underleverantörer, och då vara så tydlig och lätt att tolka att den grafiska profilen inte förvanskas eller upplevs olika beroende på vem som använt sig av den.

Varumärkeshandbok eller Brand book

Många företag inkluderar, eller utvecklar, den grafiska guidelinen i en varumärkeshandbok, även kallad Brand book. Här beskriver man oftast även bakgrunden till den grafiska profilen från nulägesanalysen såsom historia, marknad, målgrupp, konkurrenter, och därefter mål och strategiska riktningsval såsom affärsidé, vision, varumärkeslöfte, positioneringsstrategi o.s.v. Läs mer om detta under varumärkesplattform. Syftet med en varumärkeshandbok är att skapa samsyn inom företaget kring hela varumärkesplattformen, och på så sätt få snabbare och större genomslagskraft i kampanjerna genom bättre förståelse för bakgrunden till kommunikationen.

En varumärkeshandbok kan distribueras inom organisationen som en kreativt utformad tryckt bok, och/eller på en digital plattform för ändamålet. Vi kan givetvis hjälpa er med båda delarna för att ni ska få ut det mesta av er nya varumärkesplattform.

Filip Leander

Filip Leander

Art Director

070-575 91 44

fornamn@thinkhappythoughts.se

Nyfiken?

Är du intresserad av att veta mer om brand books? Hör av dig till Filip!

Vi börjar med ett mail…

Behöver jag göra massor av förarbete? Hur kommer vi igång? Inga frågor är för små, för stora eller dumma. Skriv till oss så leder vi dig genom hela resan mot nya framgångar.

Think Happy Thoughts AB

Olaigatan 21, SE-703 61 Örebro, Sweden

+46 (0) 19 125 250

info@thinkhappythoughts.se

@thinkht

Insikter och inspiration direkt i din mail. Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

info@thinkhappythoughts.se