GRAFISK PROFIL

En grafisk profil är företagets kommunikativa verktygslåda

Oftast uppstår behovet av en grafisk profil när ett nytt varumärke (företag eller produktvarumärke) ska lanseras på marknaden, eller när man till exempel önskar ge företaget eller varumärket en nystart genom en ny positionering jämfört med de aktuella konkurrenterna.

Syftet med en grafisk profil är att förstärka de värden som man vill att målgruppen ska associera med varumärket, och göra att varumärket lättare känns igen och särskiljs från konkurrenterna.

Den grafiska profilen kan bland annat innehålla:

  • Designprinciper
  • Logotype och ikoner
  • Typsnitt och typografi
  • Färgpalett
  • Grafiskt element och mönster
  • Bild - och illustrationsmanér
  • Layout- och gridsystem
  • Materialval
  • Rörelse och animation
  • Design system för webb

Arbetsprocessen med en grafisk profil

Vi har under årens lopp hjälpt över 100 företag och organisationer med att ta fram en ny, eller uppdatera en gammal, grafisk profil. Vår arbetsprocess Brand360° tar sitt avstamp i företagets historia och tar sikte långt in i framtiden genom att ta hänsyn till alla tänkbara media och kanaler ni kan komma att bli synliga i om ett eller 10 år.

Filip Leander

Filip Leander

Art Director

070-575 91 44

fornamn@thinkhappythoughts.se

Nyfiken?

Är du intresserad av att veta mer om grafisk profil? Hör av dig till Filip!

Vi börjar med ett mail…

Behöver jag göra massor av förarbete? Hur kommer vi igång? Inga frågor är för små, för stora eller dumma. Skriv till oss så leder vi dig genom hela resan mot nya framgångar.

Think Happy Thoughts AB

Olaigatan 21, SE-703 61 Örebro, Sweden

+46 (0) 19 125 250

info@thinkhappythoughts.se

@thinkht

Insikter och inspiration direkt i din mail. Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

info@thinkhappythoughts.se