GOOGLE-ANNONSERING

90 % av svenskarna googlar innan sitt köpbeslut. Är du där med ditt erbjudande? Annonsera på Google!

Man pratar oftast om Google-annonsering (Google Ads) för att Google är den absolut mest använda sökmotorn i Sverige och världen. Men området sökmotorannonsering (SEM) innefattar även övriga sökmotorer världen över, där t.ex. Bing har en betydande del även på vår svenska marknad och kan vara ett kostnadseffektivt alternativ.

Think Happy Thoughts är Google Partner

Vill du komma igång eller kanske vässa din marknadsföring i Googles annonsplattformar? Då ska du välja en leverantör som är Google Partner - det är ett kvitto på att du har valt en leverantör som Google själva går i god för. Som Google Partner betyder det att vi uppfyller de krav Google har på sina partners, vilka kontrolleras varje dag, exempelvis:

  • Resultatkrav - att man på ett effektivt sätt kan skapa och optimera Google Ads-kampanjer så att kunderna får bästa möjliga resultat, med lägsta optimeringsresultat på 70%.
  • Certifieringskrav - de personer som hanterar kundkonton i Googles plattformar måste vara certifierade och genomgå utbildningar med höga eximationskrav direkt från Google. De är dessutom certifierade i respektive produktområde, som till exempel Sök, Display och Shopping.

Som Google Partner får vi på Think Happy Thoughts tillgång till kraftfulla verktyg, programnyheter och branschledande kunskap direkt från Google. Det gör att vi kan ge dig ännu bättre resultat och se till att du alltid ligger i framkant med din digitala närvaro och annonsering.

Att synas i sökresultaten

Sökmotorannonsering innebär att vi annonserar i sökmotorernas sökresultat. Vi når alltså de som just nu söker efter de produkter, tjänster eller relaterade ämnen (sökord) som vi vill förknippas med. Säljer du t.ex. robotgräsklippare så kan vi se till att bara annonsera för de i målgruppen som söker just på ”gräsklippare” eller relaterade termer som ”snygg gräsmatta” eller ”trädgårdsskötsel”. Vi förfinar sedan löpande kampanjerna för dina produkter genom att bl.a. utesluta ord som vi inte vill förknippas med, och lägga till nya ord som vi genom analysverktygen, kan se ger rätt typ av besök till er hemsida.

Sätt höga mål för er annonsering på Google

Vi behöver veta vad ni vill uppnå med er annonsering. Vill ni skapa direkt försäljning via er e-handel, få in offertförfrågningar, eller kontaktuppgifter till heta leads? Vi hjälper er att sätta rätt mål för er digitala marknadsföring (KPI:er), som leder till era affärsmål. Oftast så handlar det om att driva trafik till er hemsida, där besökaren ska ledas fram till köpbeslut. När besökaren gör det vi önskar på sajten så kallas det för konvertering, och då beräknar vi tillsammans vad varje sådan konvertering kan vara värd i pengar. Utifrån det kan vi avgöra vad som är en rimlig kostnad per konvertering (såld vara, offertförfrågan, lead o.s.v.).

Betala bara för resultat när du annonserar på sökmotorer

Genom att vi snävar in annonseringen till sökord och målgrupper som vi ser ger mest ”klick”, mest konverteringar, högsta ordervärdet etc. så betalar du bara för klick som ger det resultat du önskar. Du kan bestämma om du vill ha en fast annonsbudget för månaden, eller om den ska öka/minska dynamiskt med ökad eller minskad försäljning. Du har 100 % koll på din annonsbudget, och kan löpande följa vad varje investerad krona ger i försäljningsintäkter, antal leads eller vad annat du önskar uppnå.

Följ upp, trimma och förbättra alltid resultaten med Google-annonsering

Vi kommer överens om hur ofta du önskar att vi följer upp resultatet, oftast månadsvis, då vi presenterar resultaten för senaste perioden och kommer med rekommendationer och åtgärder inför kommande period.

Våra SEM-experter jobbar varje vecka med att analysera de data vi får in från sökmotorerna, och använder den kunskapen till att ytterligare optimera din budget. De A/B-testar annonser för att se vilka rubriker, bilder, brödtexter etc som får flest klick eller konverteringar, och utvecklar löpande annonserna efter överenskommelse med er och era guidelines.

Full kontroll och transparens i samarbetet med Think Happy Thougths

Ni är ägare till de konton och kampanjer vi sätter upp för ert företag. Det betyder att ni när som helst själva kan gå in och följa hur kampanjerna utvecklas eller vilka åtgärder som genomförs. Ni ser även hur er budget används ner till sista öret, och kan välja att ta med er allt arbete vi gjort för er och driva vidare själva eller med en annan partner om ni mot förmodan inte tycker att vi uppfyller era förväntningar. Men fram till denna dag har vi bara sett hur våra kunder ökat i försäljning för varje månad och år, och därmed varit mycket nöjda med sitt val av byråpartner.

Börja med att testa hur det funkar i tre månader med oss, så lovar vi att du inte kommer bli besviken.

Google Display - marknadsföring med displayannonser

Via Googles displaynätverk som inkluderar tusentals sajter, så kommer dina annonser att synas som ”banners” i olika format där den valda målgruppen befinner sig på nätet. Vår uppgift är att säkerställa maximal budgetoptimering och effekt. Det betyder att Google genom sin enorma mängd data väljer annonsplatserna åt dig. Du betalar fortfarande bara för resultat. Genom riktad marknadsföring kan vi nå de kunder som inte aktivt söker efter er produkt eller tjänst, men har visat intresse. Vi kan avgränsa annonserna till att nå utvalda målgrupper efter deras demografiska faktorer eller köpbeteenden. Här kan vi även ta vara på de data vi fått in från annonsering i Google Ads.
 
Fördelen med displayannonsering är att du här kan arbeta mer med bilder, vilket kan vara viktigt om man t.ex. säljer produkter eller tjänster som behöver visas för att attrahera målgruppen. Det är också lättare i ett varumärkesperspektiv att skapa igenkänning till övriga medieval eller tidigare kommunikation, och att skapa en röd tråd genom alla marknadsföring, eller förstärka, kommunikationskoncept.
 
Även displayannonsering kräver löpande analys och trimning av annonser likt Google Ads. Man behöver även ta fram bilder och textmaterial för annonsering, vilket vi gärna hjälper till med om ni inte önskar göra det själva.

Google Shopping – annonsera i Googles shoppingfeed

Om du har en e-handel så är Google Shopping en mycket lönsam marknadsföringskanal, där du får synas högst upp på Google, med bild, pris och erbjudande för dina produkter. Oavsett om du är en e-handelsgigant eller helt nystartad så är Google Shopping stället för dig. Här är kunderna väldigt nära ett köpbeslut, så du kan jämföra Google Shopping med en butikssäljare som vet exakt vilken produkt hen ska visa framför ögonen på kunden vid helt rätt tillfälle. Den säljaren är ännu inte född.

Det är smart, och låter enkelt när Google förklarar det, men är dessvärre inte så enkelt. Det kräver att man vet hur konto- och kampanjstruktur ska byggas upp, hur man optimerar och prioriterar annonser, samt ser till att produktfeeden fungerar på rätt sätt via ert Google Merchant Center-konto. Våra experter hjälper dig att sätta upp era kampanjer enligt skolboken, arbetar löpande med att optimera er Shopping, och ser till att ordrarna börjar flöda in i er e-handel.

Närmare ren försäljning än såhär blir ingen marknadsföring.

Remarketing - nå besökaren igen med pricksäker marknadsföring

Om nu besökare inte konverterar direkt till ett köp i er e-handel, fyller i ert kontaktformulär eller vad ni nu önskar att de ska göra på er sajt, så kan vi påminna dem med annonser. Om, och om, och om igen. Nu kan vi nämligen via Googles displaynätverk se till att de som visat intresse för en viss produkt hos er, och besökt er sida, får se produkten på alla möjliga ställen på nätet. Det kallas remarketing.
 
Vi annonserar alltså bara till glödheta kunder med mycket stor chans till konvertering. Kanske har de besökt er e-handel men inte slutfört köpet p.g.a. att de blev störda. Risken är att de inte hittar tillbaka, och försäljningen går förlorad.

Förutom för e-handel så kan vi t.ex. inom B2B använda remarketing för att bygga kännedom om ett varumärke. Är du ny på marknaden med ett B2B-varumärke och lyckas få en potentiell kund till er sajt via en Google-annons, via e-mail eller kanske via ett inlägg på sociala medier. Då vill vi att denna värdefulla kund blir påmind om oss med jämna mellanrum, vilket skapar bilden av ett större och aktivare företag som har just den typ av produkt eller tjänst som hen behöver.
 
Intresserad av att använda remarketing för öka konverteringarna i er e-handel eller av att få flera leads att konvertera till trogna kunder?

YouTube-annonsering

Via Youtube når vi en enormt stor målgrupp, till en mycket rimligt peng. Ja, du hörde rätt. Det är faktiskt billigt och träffsäkert med Youtube. Här finns flera format att välja mellan, och det behöver inte kosta mer att ta fram en annons till Youtube än en displayannons eller liten blänkare i dagstidningen. Vi kan arbeta både med fasta och rörliga bilder, och kan välja mellan olika format för hur många sekunder annonsen eller filmen ska visas.

Youtube kan vara ett förträffligt huvudmedia eller komplement till övrig annonsering. Framför allt om man har för avsikt att snabbt bygga kännedom om en kampanj eller ett nytt varumärke.

Satu Lokka

Satu Lokka

Digital Marketing Manager

070-145 20 70

fornamn@thinkhappythoughts.se

Nyfiken?

Är du intresserad av att veta mer om google-annonsering? Hör av dig till Satu!

Vi börjar med ett mail…

Behöver jag göra massor av förarbete? Hur kommer vi igång? Inga frågor är för små, för stora eller dumma. Skriv till oss så leder vi dig genom hela resan mot nya framgångar.

Think Happy Thoughts AB

Olaigatan 21, SE-703 61 Örebro, Sweden

+46 (0) 19 125 250

info@thinkhappythoughts.se

@thinkht

Insikter och inspiration direkt i din mail. Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

info@thinkhappythoughts.se