MARKETING AUTOMATION
Marketing Automation möjliggör försäljning och leads utan att du behöver lägga ner onödigt mycket tid eller resurser. Det är ett nytt steg inom e-postmarknadsföring och hjälper både stora och små företag att öka sin närvaro på marknaden - till och med när du sover.
E-postmarknadsföring har för många blivit ett fult ord. Felriktade och dåligt producerade utskick som hamnar alltför frekvent i vår inbox har gett kanalen ett sämre rykte. Men att döma ut medievalet är som att döma ut all digital marknadsföring, bara för att många andra misslyckas med att skapa intressanta annonser. Det betyder istället att den som skapar bättre innehåll till sina annonser - vinner.
Enligt en studie av Campaign Monitor är e-postmarknadsföring kungen av marknadsföringskanaler online med en 4400% ROI och 44 kr avkastning för varje spenderad krona.
Under pandemiåren förstod många företag inom både B2B och B2C hur viktigt det var att hitta nya kanaler till målgruppen när personliga möten var uteslutet. Man lärde sig även att det gick att effektivisera kundbesök med hjälp av videomöten. Genom att använda de digitala verktygen kunde närvaron öka med en högre frekvens av kundkontakter, och på så sätt få mycket högre effekt med mindre resurser. Ett av de mest effektiva verktygen visade sig vara personaliserad e-postmarknadsföring.
Utmaningen ligger i att vara tillgänglig för kunder 24/7, för att alltid kunna tillgodose rätt innehåll till rätt person - oavsett tid på dygnet. Genom att skapa en sömlös upplevelse kan vi förkorta kundresan och på ett effektivt sätt guida kunderna i rätt riktning, samtidigt som vi skapar långsiktiga relationer.
Marketing automation driver i genomsnitt upp till 14,5% ökning av försäljningsproduktiviteten, och minskar marknadsföringskostnaderna med 12,2%
Marketing automation är ett begrepp för automatiserad och personifierad marknadsföring. Det är en serie marknads- och säljdrivande flöden, som triggas igång och drivs av beteendedata. Marketing automation innebär att man samlar in data om sina leads, för att sedan kunna automatisera och personalisera sin kommunikation mot dem. Det gör att vi kan anpassa vilket budskap som ska skickas till vem - och vid vilken tidpunkt.
Vi vet att kundernas köpbeetende har förändrats genom åren, och nu finns det ett sätt att hitta såväl som attrahera och behålla kunderna, vilket gör processen smidigare och kortare. Med personifierade mailutskick och relevant innehåll kan du bearbeta dina leads ända fram till avslutad försäljning. Företag samlar ständigt in data i olika former om sina kunder - exempelvis via lämnade mailadresser eller annan data - och kunden i sin tur förväntar sig någonting i gengäld. Efterlämnad personlig data ger företagen möjlighet att skapa personifierade utskick och riktade annonser.
Tillsammans med kunden kan vi skräddarsy vår framtida dialog och göra den automatisk. Ni som företag får en överblick och förståelse för kunden, och kan analysera deras köpbeteende med hjälp av Marketing automation.
Vi hjälper er att sätta tydliga mål och en plan för att er insats ska bli framgångsrik. Några frågor som är viktiga att ställa sig är:
Känns det som många svåra frågor? Vi hjälper er att hitta svaren tillsammans. Vi tittar på de system ni jobbar med idag, och tar reda på om något av dem kan användas för det här syftet. Kanske kan ni bygga vidare i ett befintliga affärssystem, CRM, e-postmarkandsföringssystem eller kanske komplettera med ett verktyg som du kan integrera med det ni har idag.
Sara Nydén
Account Director
070-184 44 19
fornamn.efternamn@tht.se
Är du intresserad av marketing automation? Hör av dig till Sara!
Vi börjar med ett mail…
Behöver jag göra massor av förarbete? Hur kommer vi igång? Inga frågor är för små, för stora eller dumma. Skriv till oss så leder vi dig genom hela resan mot nya framgångar.
Ser du inget formulär? Då kan det hända att du har en adblocker aktiverad, stäng av den och prova igen. Annars är du alltid välkommen att maila oss på info@thinkhappythoughts.se.
Think Happy Thoughts AB
Olaigatan 21, SE-703 61
Örebro, Sweden
@thinkht