När vi summerar sökåret 2020 kan vi konstatera att ”Varför?” dominerade i sökfrågor. I större utsträckning än någonsin söker vi med andra ord svar på varför saker och ting är på ett visst vis. Kanske har det och göra med att 2020 var ett rätt konstigt och annorlunda år. Ställdes vi under året inför nya utmaningar och situationer som vi nu behövde rådgivning kring? Kanske var det därför vi försökte finna förklaringar på företeelser, händelser och omständigheter i mycket högre grad än tidigare. "Varför" var frågan vi ställde och vi vände oss till sökmotorerna för svar. Här berättar vi mer om varför du därför ska optimera för "varför".

Använd frågeställningar för optimering av er webbplats

Att vi utformar frågeställningar när vi använder sökmotorer är inget nytt. Vi har under en längre tid sett en trend i att vi allt oftare ställer en regelrätt fråga till Google istället för enstaka sökord. Detta sökbeteende och optimering därefter behöver därför implementeras på er webbplats. När dina potentiella kunder ställer en fråga hos en sökmotor kring produkter och tjänster likt era gäller det därför att du har optimerat webbplatsen för att dyka upp i sökresultaten. För visst är det just ni, och inte era konkurrenter, som har de svar kunderna söker?

Optimera för vad, när, var, vem och varför

Den klassiska journalist-estetiken: Vad? När? Var? Vem? och Varför? är en bra utgångspunkt och kan hjälpa optimeringsarbetet framåt. Kanske har ni redan sökorden på plats och kan utifrån dessa utforma frågeställningar ihop med sökorden. Försök också klura ut vad era potentiella kunder kan tänkas ha för frågor som era produkter eller tjänster svarar upp på. Här kan du också enkelt använda olika analysverktyg (som Google Analytics eller Google Search Console) för att se vilka sökord och frågeställningar som gjort att besökare hamnar på er webbplats, vilka sökvolymer som finns på sökord och frågeställningar som ni vill synas på och hur era konkurrenter rankar på olika sökord och frågeställningar. 

Google ger varje år ut en rapport om hur året i sök har sett ut, här kan du ta del av denna eller så kikar du på klippet här nedan:

Vill du veta mer om sökmotoroptimering och hur du kan få ökad organisk trafik till din webbplats? Vi hjälper dig - läs mer här!