I detta case

Webbdesign
UX
Wordpress
Varumärkesplattform
Grafisk profil

BOKA

Minutiös precision när Boka fick ny kostym.

Utmaning 
"Bli bokningsbar online på 5 min". Så lyder Bokas starka hisspitch. Ett erbjudande helt i tiden – men hur gör man när varumärkesplattformen och designen inte matchar det starka erbjudandet – och man därtill har en konkurrent med större finansiella muskler? 

Lösning 
I nära samarbete med Boka utvecklade vi varumärkesplattformen och gjorde en total omgörning av den visuella identiteten. Vi paketerade erbjudandet i form av två tydliga vägval: Boka Ready to go (up and running på 5 minuter) och Boka Enterprise (anpassad lösning). Designkonceptet, baserad på geometriska former från den analoga klockan, vägledde all formgivning. 

Resultat 
Vi gav siten getboka.se, som riktar sig till företagskunder, ett nytt uttryck. Parallellt med detta uppdaterade Boka internt sin marknadsplats som riktar sig direkt mot konsument. Allt sjösattes i början av sommaren 2022 och Sveriges bästa bokningssystem står nu starkt rustad för en tuff kamp om kunderna.

Skärmdump i iPad av startsida för Boka
Skärmdump i iPad av startsida för Boka
Skärmdump på desktop, Boka
Mobil skärmdump, Boka
Mobil skärmdump, Boka
Boka, skärmdump av hemsida i mobil

Designkoncept

Bokas kunder är på ständig jakt efter att fylla timmar, halvtimmar och kvartar med nya bokningar. Med Bokas verktyg kan man lugna sin stressiga själ – bokningen sköter sig själv! Vi bröt ner den klassiska klockans cirkulära form till beståndsdelar. Utifrån dessa mjuka och runda former byggde vi vår design.

Koncept för Boka
En lightbox med boka logo
Tygpåse med Boka-logo
Collage och mönster, Boka
Skiss på interiör med Boka-möster
Tröja med Boka-mönster
Boka, animerat mönster
Mock-up på skylt, Boka
Stickers på grå bakgrund för Boka
Visitkort, Boka

Webbplats riktad till B2B

Utöver Bokas marknadsplats och bokningsverktyg finns också webbplatsen getboka.se, som riktar sig till potentiella företagskunder. Vårt uppdrag stod i att ta fram en toolbox för de digitala kanalerna och  implementera den nya visuella identiteten på siten gentemot B2B. 

Exempel på font för Boka

Egenritade siffror

De geometriska formerna från designkonceptet återfinns även i siffror ritade för Bokas räkning. Dessa har en utsmyckande funktion och används bland annat till att lyfta statistik.

Varumärken bygger inte sig själva.

4 workshops och 20 möten senare finns nu en stadig grund att stå på. I alla steg av processen har viktiga stakeholders – alltifrån VD till interna webbutvecklare – involverats för att förankra strategi- och designbeslut. 

Händer som skissar hemsida, Boka

Se fler case

Think Happy Thoughts AB

Olaigatan 21, SE-703 61

Örebro, Sweden

+46 (0) 19 125 250

info@thinkhappythoughts.se

@thinkht

Integritetspolicy

Insikter och inspiration direkt i din mail. Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

info@thinkhappythoughts.se