Mål: Att bli
marknadsledare

I detta case

Koncept
Visuell identitet
Webbplats
Sociala medier
Varumärkesplattform

FLUX

Så sköljde vi bort konkurrenterna!
Så blev Flux fluorskölj marknadsledande

Utmaning 
Att gå från uppstickare, med endast en tolftedel i marknadsföringsbudget jämfört med sina konkurrenter, till att bli marknadsledande, går det? Ja, det var med den frågan som framgångssagan Flux fluorskölj började när vi möttes första gången 2007.

Lösning 
Genom en marknadsföringsstrategi att vinna professionens hjärtan, med en seriös fluorsköljsprodukt som Flux, lade vi grunden till ett vinnande koncept och ett långt samarbete som fortfarande är i allra högsta grad levande. Allt som vi kommunicerade gick först till professionen och sedan till konsumenten. Vår lösning på att bli marknadsledare började i strategi, taktik och via marknadsundersökningar till kampanjkoncept, produktion för en uppsjö olika media med sociala medier, print- såväl som digitalannonsering, film, radioreklam, event, hemsidor i olika omgångar och på olika språk med mera. Under snart 15 år har vi varsamt uppdaterat konceptet och stått stadigt som Flux byrå alla år. En medveten strategi var att använda verbet ”att fluxa” i vårt andra kampanjkoncept ”Har du fluxat idag?”. En målsättning har hela tiden varit att målgruppen ska tycka det är kul och fräscht att skölja med fluor, vilket vi lyft fram i både koncept och mediaval.

Resultat 
Hur gick satsningen då? Jo, redan inom fem år blev Flux marknadsledande och de tog ett stadigt tag om rollen de hade erövrat och håller än idag i skrivandets stund fast i den. I dagligvaruhandeln blev Flux marknadsledande efter nio år då de, efter att medvetet ha valt att fokusera på apotekskedjorna, kom in långt senare än konkurrenterna där. Idag använder målgruppen vårt verb ”att fluxa” när de beskriver att de sköljer med fluor och de har en varumärkeskännedom på över 80 %.

Personas för webb

I en workshop med stakeholders mejslades underlag fram för utveckling av personas. Dessa guidade oss sedan i våra val när webbplatsen designades.

Dokument från workshopen med Flux
Konceptbild för Flux Fluor Strong Mint

Nytt manér för bilder

I samband med redesignen av webbplatsen såg vi över alla kontaktpunkter med varumärket. 

Flux Fluor, hemsidan
Smartphones med spelet i Flux-appen
Smartphone med menyn i Flux-appen
Smartphones med musikdelen i Flux-appen
Smartphones med hjältarna i Flux-appen
Flux Fluor, butiksställ med munskölj
Flux Fluor, tygkasse med logotyp
Fluc Fluor, exempel på utsnitt av mönster
Flux Fluor, logotypen
Profilmaterialet för Flux

Se fler case

MedborgarskolanProject type

Jakobssons MöblerProject type

Pool Store webbProject type

wec360Project type

NordanroDesign

BrightecBranding

Electrolux shopProduktion

Electrolux HomeProduktion

EyraportenProject type

FluxProject type

EradurSEO

Think Happy Thoughts AB

Olaigatan 21, SE-703 61 Örebro, Sweden

+46 (0) 19 125 250

info@thinkhappythoughts.se

@thinkht

Insikter och inspiration direkt i din mail. Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

info@thinkhappythoughts.se