Det sociala medie som används allra mest av unga idag är TikTok. Sociala medie-appen har över 800 miljoner aktiva användare världen över i fler än 150 länder. Men behöver vi som företag bry oss om TikTok, tänker kanske du? Att kidsen gör korta filmklipp där de dansar och gör memes, är det verkligen något som vi behöver ta i beaktning? Svaret är ja. Här har du ju morgondagens konsumenter! Du behöver vara beredd på deras mediekonsumtion (som är snabb och otålig), hur de är vana att ta del av information och hur det i sin tur påverkar deras framtida köpbeteende.
Vad är TikTok?
Du har säkert hört talas om TikTok tidigare. Använder dina barn också sociala medie-appen dagarna i ända? Kanske har du läst om USAs försök att stänga ner appen som skapade stora rubriker världen över. Eller har du möjligtvis lagat den berömda TikTok-pastan? Men vad är TikTok egentligen?
TikTok är en sociala medie-app för skapande och delning av korta videor, ofta 15 sekunder långa. Här kan man också producera memes och sända live. Ofta redigerar man filmklippet genom att ändra dess tempo, lägga på ett filter eller spela det baklänges för att få till en häftig effekt. En stor del av appens framgång är att man delar filmklippen med varandra och tipsar sina vänner om coola videos. Dessutom har såkallade ”challenges” blivit stort genom appen. Då utmanar man sina vänner att exempelvis dansa till en viss låt, byta outfit, spela in videon på skolans toalett eller efterlikna en kändis. På tal om kändisar, är det just många artister som använder sociala mediet för att sprida sina låtar då musik är en stor del av appen. Det har såklart också haft stor inverkan på dess popularitet.
Hur kan vi som företag använda TikTok?
Är er målgrupp mellan 16-24 år borde TikTok vara en given marknadsföringskanal för er. Men kom ihåg att just denna målgrupp är väldigt resistenta mot klassiska reklambudskap och vill hellre se den del av ert varumärke som är lättsam och personlig. Dessutom förväntar de sig att du ska bidra med ett enormt värde, annars är du inte ett dugg intressant. Det är idag möjligt att ha ett företagskonto på plattformen för att skapa eget innehåll och förra sommaren lanserade appen möjlighet för företag att annonsera.
Du kan också använda appen för att lära känna den unga målgruppen. Snabbt kommer du märka hur de konsumerar innehåll och kommunicerar med varandra, som särskiljer sig helt från andra demografiska målgrupper. Här kan du med andra ord få större förståelse för morgondagens konsumenter.
Vill du veta mer om hur du som företag kan använda TikTok eller andra sociala medier? Läs mer om hur vi arbetar med sociala medier här.