KUNDRESA

Gör kundresans brännpunkter till höjdpunkter

Att på ett strukturerat sätt arbeta med målgruppens samtliga interaktioner med ert varumärke brukar samlas under begreppen customer experience (CX), customer journey, customer journey mapping eller kundresan som vi helt enkelt gillar att säga.

Att arbeta med kundresan som en löpande process för att förbättra kundens samtliga möten med varumärket är inte bara väldigt intressant och spännande, utan har visat sig vara mycket framgångsrikt för både världens största företag till start ups. Man skapar en förståelse inom organisationen för hur viktigt varje möte med kunden är, oavsett om det är via annonsering, sociala medier, säljsamtal, produktupplevelse eller support, och kan hjälpa varandra att utveckla kundupplevelsen tillsammans.

Informationsgrafik över kundresan

Kundresan i er marknadsföring - Customer Journey Mapping

Genom vår arbetsprocess med kundresan så kartlägger vi alla interaktioner, identifierar ”höjdpunkter” och ”brännpunkter, och bestämmer vilka åtgärder man behöver vidta först. För att de är enklast, kostnadseffektivast eller mest akuta att åtgärda.

När vi skapat vår Customer Journey Map så behöver vi vara kreativa för att finna det bästa sättet att möta kundens ”svordomar”, behov, önskningar och drivkrafter. Det gör vi genom en kreativ workshop tillsammans med er, där vi landar i ett antal idéer som vi utvecklar vidare till kommunikativa lösningar, eller rekommendationer till andra viktiga åtgärder till exempel inom organisationen, i ert erbjudande, eller er produktupplevelse.

Fortlöpande förbättringsarbete med kundresan

Kundresan är både en kreativ process och ett uthålligt förbättringsarbete. Vi brukar därför följa upp kundresan minst en gång per år med våra uppdragsgivare, till exempel i samband med att nästa års marknadsplan ska tas fram. Då analyserar vi vad vi lyckats göra bättre i kundresan under året, och vad vi behöver fokusera på för åtgärder under kommande år. På så sätt skapar ni en tydlig struktur och rutin i ert förbättringsarbete, vilket skapar nöjdare och lojalare kunder.

Fördelar med kundresan i er kommunikation

  • Ökar försäljning genom lojalare och nöjdare kunder
  • Ger ett tydligt helikopterperspektiv på livsnerven i hela er verksamhet
  • Skapar samsyn inom organisationen kring kundens olika möten med varumärket
  • Hjälper er att prioritera rätt åtgärder och aktiviteter
  • Ger underlag för produkt- och tjänsteutveckling
  • Förtydligar roller och ansvarsförhållanden inom organisationen
  • Både genererar kunddata till verksamheten, och använder bef. kunddata på bästa sätt
  • Skapar positiva möjligheter för organisationen att arbeta kreativt tillsammans
Daniel Forneheim

Daniel Forneheim

VD, Strategic director, partner

070-575 21 80

fornamn@thinkhappythoughts.se

Nyfiken?

Är du intresserad av att veta mer om kundresan? Hör av dig till Daniel!

Vi börjar med ett mail…

Behöver jag göra massor av förarbete? Hur kommer vi igång? Inga frågor är för små, för stora eller dumma. Skriv till oss så leder vi dig genom hela resan mot nya framgångar.

Think Happy Thoughts AB

Olaigatan 21, SE-703 61 Örebro, Sweden

+46 (0) 19 125 250

info@thinkhappythoughts.se

@thinkht

Insikter och inspiration direkt i din mail. Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

info@thinkhappythoughts.se