KUNDRESA
Att på ett strukturerat sätt arbeta med målgruppens samtliga interaktioner med ert varumärke brukar samlas under begreppen customer experience (CX), customer journey, customer journey mapping eller kundresan som vi helt enkelt gillar att säga.
Att arbeta med kundresan som en löpande process för att förbättra kundens samtliga möten med varumärket är inte bara väldigt intressant och spännande, utan har visat sig vara mycket framgångsrikt för både världens största företag till start ups. Man skapar en förståelse inom organisationen för hur viktigt varje möte med kunden är, oavsett om det är via annonsering, sociala medier, säljsamtal, produktupplevelse eller support, och kan hjälpa varandra att utveckla kundupplevelsen tillsammans.
Genom vår arbetsprocess med kundresan så kartlägger vi alla interaktioner, identifierar ”höjdpunkter” och ”brännpunkter, och bestämmer vilka åtgärder man behöver vidta först. För att de är enklast, kostnadseffektivast eller mest akuta att åtgärda.
När vi skapat vår Customer Journey Map så behöver vi vara kreativa för att finna det bästa sättet att möta kundens ”svordomar”, behov, önskningar och drivkrafter. Det gör vi genom en kreativ workshop tillsammans med er, där vi landar i ett antal idéer som vi utvecklar vidare till kommunikativa lösningar, eller rekommendationer till andra viktiga åtgärder till exempel inom organisationen, i ert erbjudande, eller er produktupplevelse.
Kundresan är både en kreativ process och ett uthålligt förbättringsarbete. Vi brukar därför följa upp kundresan minst en gång per år med våra uppdragsgivare, till exempel i samband med att nästa års marknadsplan ska tas fram. Då analyserar vi vad vi lyckats göra bättre i kundresan under året, och vad vi behöver fokusera på för åtgärder under kommande år. På så sätt skapar ni en tydlig struktur och rutin i ert förbättringsarbete, vilket skapar nöjdare och lojalare kunder.
Daniel Forneheim
VD, Strategic director, partner
070-575 21 80
fornamn@thinkhappythoughts.se
Är du intresserad av att veta mer om kundresan? Hör av dig till Daniel!
Behöver jag göra massor av förarbete? Hur kommer vi igång? Inga frågor är för små, för stora eller dumma. Skriv till oss så leder vi dig genom hela resan mot nya framgångar.
Think Happy Thoughts AB
Olaigatan 21, SE-703 61
Örebro, Sweden
@thinkht